O ensino da cancerologia nos cursos de graduação em enfermagem: por que e para quê?

Authors

  • Maria Gaby Rivero de Gutierrez Departamento de Enfermagem da Escola Paulista de Medicina, São Paulo (SP). Brasil
  • Rosa Apparecida Pimenta de Castro Departamento de Enfermagem da Escola Paulista de Medicina, São Paulo (SP). Brasil
  • Stella Aguinaga Coordenação de Programas de Controle de Câncer (Pro-Onco) do Instituto Nacional de Cancer. Rio de Janeiro (RJ), Brasil

DOI:

https://doi.org/10.32635/2176-9745.RBC.1993v39n1.2994

Keywords:

Medical Oncology/education, Education, Nursing, Educational Measurement

Abstract

The present study was developed wíth the objective of updating data related to oncology content taught at the undergraduate nursing schools, offering some background to discuss curriculum changes at these schools. In Brazil, there are 96 nursing schools and sixty of them were surveyed, 55 refered teaching oncology content in theirprogram. Analysis of the results showed that the content is concentrated in Medical-Surgical Nursing discipline, the allocation of time for both theory and practice varies a lot, and that the content is delivered in an ísolated format. In most schools, oncology content is taught at the 2nd and 3rd years. The authors consider that the epidemiological profile of cancer in Brazil, as well as the deficiencies foundat the undergraduate teaching of oncology content, point to a reevaluation of human resources development in nursing, improving nurses' ability to care for cancer patients and to participate in control programs.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. Ministério da Saúde, Fundação Nacional de Saúde. Estatísticas de Mortalidade. Brasil, 1986. Brasília, 1991, 336.

BRASIL. Ministério da Saúde, INCa. Câncer no Brasil: a magnitude do problema e medidas de controle. Rio de Janeiro, 1990. (mimeo), 31.

RODRIGUES, C & QUEIROZ, IA. A situação do ensino de enfermagem oncológica nos cursos de graduação em enfermagem do Brasil. Revista Paulista de Enfermagem. São Paulo, 1988; 8(1):

-25.

CEZARETI, IUR, GUTIEREZ, MGR, SABATES AL, ERHART ERN, PEREIRA AL. Estudo sobre o Ensino da Oncologia nas Escolas de Enfermagem da Grande São Paulo. Acta Paulista de Enfermagem. São Paulo, 1991; 4(1): 5-10.

BRASIL. Ministério da Saúde, CNCC/SIRCC. Ensino da Cancerologia nos Cursos de Graduação em Enfermagem. Rio de Janeiro 1988; (mimeo): 10.

ARRUDA, B. Câncer, a morte evitável. Jornal da Tarde. São Paulo, 17de julho de 1992.

POPE S. FundamentaIs of a new concept of Oncology Nursing in the professional nursing education program. New York: Cancer Nursing 1992; 15(2): 137-147. DOI: https://doi.org/10.1097/00002820-199204000-00006

Published

2023-06-16

How to Cite

1.
Gutierrez MGR de, Castro RAP de, Aguinaga S. O ensino da cancerologia nos cursos de graduação em enfermagem: por que e para quê?. Rev. Bras. Cancerol. [Internet]. 2023 Jun. 16 [cited 2024 Nov. 24];39(1):11-20. Available from: https://rbc.inca.gov.br/index.php/revista/article/view/2994

Issue

Section

ORIGINAL ARTICLE

Most read articles by the same author(s)